Certificering

Doelstelling

Doelstelling Energie Management actieplan

 

In 2022 kon de uitstoot verdeeld worden in een aantal punten, zoals in figuur 1 te zien is. Hieruit blijkt dat onze aandacht vooral gefocust zal zijn op 3 punten: zakelijk verkeer (18%), mobiele werktuigen (52%) en goederenvervoer (24%). Door te focussen op deze 3 gebieden kunnen er de grootste stappen gezet worden om de CO2 uitstoot aanzienlijk te verminderen. 

 

De doelstelling is bepaald aan de hand van de omzet. Hierdoor kan de doelstelling meegroeien of dalen met de omzet, zodat er met verschillende factoren rekening gehouden kan worden. Doordat er op projectbasis gewerkt wordt, kan het zijn dat het ene project meer uitstoot dan het andere en daardoor de totale uitstoot beïnvloedt. De omzet laat zien hoe het gaat in het bedrijf en of er grote projecten zijn geweest waardoor er meer uitgestoten wordt. Zo kan de doelstelling alsnog behaald worden. Er is in 2021 74 ton aan CO2 uitgestoten per miljoen € omzet. In 2022 is dit gestegen naar 74,4 ton CO2 per miljoen € omzet. Hier is een stijging te zien van 0,4% ten opzichte van 2021.

(Deze 0,4% stijging is te verklaren omdat er energieposten zijn bijgekomen ten opzichte van 2021. Deze nieuwe energieposten waren al aanwezig in 2021 maar zijn toen niet meegenomen in de posten.)

 

2021 is het referentiejaar waarmee vergeleken gaat worden wanneer de eerste effecten van de maatregelen bekend zullen worden in 2022. 2022 is het meest recente jaar waar volledig alle uitstoot bekend is, waardoor dit het proces vergemakkelijkt wanneer de maatregelen bepaald worden en de uitstoot geanalyseerd en vergeleken kan worden.

 

Om de doelstelling te bepalen is er gekeken naar sectorgenoten en de doelstellingen die zij vaststellen. Hierbij komt naar voren dat dit gemiddeld tussen de 1% en 7% per jaar ligt. Hierbij is gekeken naar bedrijven die trede 3 hebben behaald of willen behalen. Wij verwachten dat we een reductie van 5% kunnen behalen, omdat we een achterblijver/middenmoot zijn in de sector wanneer er wordt gekeken naar de maatregelenlijst van SKAO. Hierbij verwachten wij dat we in het eerste jaar grote stappen kunnen zetten op het gebied van CO2 uitstoot en voornamelijk in het zakelijk verkeer, mobiele werktuigen en goederenvervoer. Deze doelstelling zal halfjaarlijks geëvalueerd worden, zodat deze bijgesteld kan worden wanneer de doelstelling onrealistisch blijkt te zijn.

 

Klik hieronder op de jaartallen om de link te openen naar de actieplannen van voorgaande jaren:

2022

2023